Siste dag i Shanghai

Vi startet dagen med avreise klokken 10 mot T-banen, hvor vi fikk billetter og hoppet på toget. Vi  reiste ett stopp før vi skulle bytte tog. Når vi var ute av T-banestasjonen gikk vi opp mot Sperre China.

Grunnleggeren av Sperre industri var Ole Sperre, som startet opp i 1938 i bare ett lite trehus.  De har rundt 90 ansatte, og 2000+ kompressorer laget. Sperre har hovedkontor på Ellingsøy, de har kontor i Rotterdam, Shanghai og Singapore, de har også rundt 20 agenter rundt om i verden som tar seg av annen internasjonal business.

Besøk hos Sperre China. HR-ansvarlig Eva Brox fra Ålesund til høyre.

Ekstra morsomt ble det for Tong og Ole som møtte sin tidligere kollega ved Ålesund vgs, Eva Brox hos Sperre. Hun er HR-ansvarlig i selskapet, og var nå på ei reise til Singapore og Kina for å følge opp ansatte og for å delta i tilsettinger.

Josefine og Marius i samtale med Jack Zu, adm.dir for Sperre China.

Etter besøket hos Sperre dro vi videre til lunsj i nabobygget på andre siden av Sperre, der vi spiste på butikken "Grandma's home". Vi fikk alt fra kyllinghode til tofû. En veldig god lunsj.

Kristoffer og Robin ved enden av bordet. God lunsj spandert av Sperre.

Etter lunsj gikk vi videre ned på t-banen for å  besøke universitetet til Peder, sønnen til Tong. Skolen heter "Global Education Center, ECNU". Her fikk vi en gjennomgang av mulighetene denne skolen har å by på. Blant annet psykologi, literatur, media og politikk fordypning i kinesisk.

Universitetet til Peder ligger i fint til med broer og trær. F.v. André, Sander, Håvard, Antona, Wiwi og Marius.

Etter en omvisning på skolen ruslet vi ned på t-banestasjonen igjen. Vi tok turen tilbake på hotellet for å slappe av i 1 time før vi gikk ut igjen for å spise middag i Yu Garden, et veldig fint område med tradisjonell kinesisk arkitektur, mange restauranter og handlegater.

Yu Garden med handlegater og restauranter.

Heftig pruting på silkeprodukter.

Etter middagen gikk vi rundt og handlet jalla i smågatene. Jesper ble blant annet scamma for 100 Yuan. Når alle var ferdig tok vi trøsykkel-taxi til Nanjing Road. Det var en gøy opplevelse, men samtidig livsfarlig ettersom de syklet i feil felt med biler kommende imot. Vi overlevde heldigvis og startet mer shopping i selve shoppinggata av Kina, hvor Stensøe blandt annet kjøpte en "ekte" Louis Vuitton koffert. Jesper og Stine donerte også 6 kr til en uteligger.

Sykkeltaxi fra Yu Garden til Nanjing Road.

Etter jalla-shoppingen dro vi hjem og pakket, og gjorde oss klare for avreise!