Dag 7 - til Shanghai

Dagen startet klokken 8:00. Været var grått, men heldigvis ikke noe nedbør. Etter en times morgenstell tok vi veien til spisesalen. Der ble vi møtt med en herskaplig buffet som hadde alt fra bowtsi til frokostblanding. Frokosten var delikat hvor det florerte av nye matintrykk. Vi skyntet oss fra frokosten og opp på hotellrommet for å pakke siste rest, og i fullt kaos klarte flere å glemme å sjekke ut eller å ta med seg alt fra hotellet. Vi hastet ned til bussen og dro av gårde til Shanghai.

Alle fem på bakerste rad i bussen ser og hører samme film. Jesper, Sander, Andre, Håvard og Ole.

Etter omtrent to timer var vi fremme i Shanghai, omtrent klokken 12. På hotellet fikk vi dessverre beskjed om at vi ikke kunne sjekke inn før klokken 14, så vi bestemte oss for å ta turen til nærmeste Mc Donalds. Mc Donalds-opplevelsen var ikke noe å skryte av siden det blant annen ble brukt svært lang tid på servering, feil bestilling også videre.

Hotellinnsjekk Shanghai, med farvel til våre venner og gode hjelpere Chao og Qin.

Etter litt mat dro vi tilbake til hotellet hvor vi endelig fikk sjekket inn. Da oppdaget vi at ekstramadrassen på tremannsrommene var svært dårlige, noe som gjorde at det ble forsøkt å skaffe flere rom, noe vi etter hvert fikk. De fleste skiftet klær og gjorde seg klare på rommene, før vi dro ut i gatene i Shanghai for å shoppe og sightsee. Dette var en kombinert reise- og fridag, etter tett program hele uken.

Nanjing Road, here we come. (Han til høyre ville også være med.)

Det var spesielt gaten Nanjing Road, som var i fokus. Nemlig fordi det er verdens største shopping-gate. Det var utallig med butikker langs den kilometer lange gaten. Det var blant annen butikker som Zara, Pull and Bear, Forever 21 og mange flere. Langs gaten var det flere stikkgater hvor du kunne finne mer av de billige merkene og "jalla"-varer. Det var spesielt kinesiske silkedresser, pysjamaser og morgenkåper det gikk i.

Familiegjenforening mellom Antona, store storebror Peder, som studerer i Shanghai, og mamma Tong.

Da klokken bikket sju, var de fleste ferdig med shoppingen og det var da tid til å begynne å tenke på mat. Vi fant oss en kinesisk resturant hvor vi ble servert wok og diverse andre retter, som blant annet and, nudler og ris.

Skyline Shanghai, med TV-tårnet til venstre og verdens nest høyeste skyskraper til høyre.

Sara og Wiwi på promenaden The Bund.

Etter middagsmåltidet var det sightseeing som sto for tur. Vi gikk nedover gaten og samlet oss på The Bund, hvor vi kunne nyte Shanghai's fantastiske og unike skylinje. Etter dette tok vi turen hjemover, hvor det ble en rolig kveld på hotellet etterfulgt av forhåpentligvis en god natts søvn.

I morgen skal vi møte Ulstein China, Innovasjon Norge og Generalkonsulen. Det blir interessant.