Dag 2, Nanjing

Selv med en utslitt gjeng klarte vi å stå opp i dag tidlig. Vi fikk frokost servert på hotellet med enda flere nye smaker.

Bildet utenfor der vi spiste frokost.

De trøtte sjelene ble videre sendt med buss til skolen, Jiangsu Broadcast and Television College.

Under skoledagen lærte vi mer om den kinesiske kulturen og hvordan det var å være elev på skolen. Vi fikk til og med lære enda flere tegn enn vi kunne fra før. Midt i undervisningen ble vi avbrutt med at hele skolen skulle ha morgengymnastikken sin.

11:00 ble vi sendt videre til spisesalen hvor vi skulle lage jiao zy. En tradisjonell rett i Kina. Da vi var ferdig med dette fikk vi servert lunsj.

Marius Fjærtoft til venstre, Sara Honningsvåg til høyre

Etter skoledagen var ferdig dro vi på sightseeing til Dr. Sun Yat-Sen's museum. Han stod for den lange reisen av Kina sin demokratiske revolusjon. Og der tilbrakte vi ettermiddagen.

Dr. Sun Yat-Sen's museum.

Fra venstre; Ole Eidskrem, Wiwi Hunstad og Stine Hoff

Like etter vi dro derfra ble vi sendt med buss til en restaurant hvor vi fikk servert mange små tradisjonelle retter. Selv med en pysete gjeng klarte vi å få alle til å smake minst 50 prosent av maten.

Da maten var spist dro vi videre til en gate som var fremstilt som om det skulle vært Kina på 1700-tallet. Derfra dro vi tilbake til hotellet. Dagen har vært lang for de fleste, både når det gjelder læring og gåing. De fleste sjelene har lagt seg etter en lang dag.

-Wiwi Hunstad & Stine Hoff

Kinesisk 2016

17, Ålesund

Vi er 16 elever som tar kinesisk som andre fremmedspråk på Vg2 ved Ålesund videregående skole, og som er på studietur til Nanjing og Shanghai. I Nanjing skal vi være sammen med elever ved vår samarbeidsskole Jiangsu Broadcast and Television College. I Shanghai skal vi besøke Innovasjon Norge, Ulstein og Sperre.